Monday, August 4, 2008

TIADA PILHANRAYA MPPUTP 2008/09?

PILIHANRAYA KAMPUS 2 BULAN LAGI?

Kita tidak mungkin terlepas dari tanggungjawab menjadi seorang pemimpin. Tidak kira secara langsung atau tidak langsung. Leaders are made not born. Kata-kata yang sering dilontarkan untuk memotivasikan seseorang pemimpin. Hakikatnya, semua pasti menjadi seorang pemimpin tidak kira pemimpin bagi keluarga, seorang abang kepada adiknya, seorang majikan kepada pekerjanya ataupun seorang Perdana Menteri kepada rakyatnya. Tanggungjawab adalah sesuatu yang amat berat tetapi malangnya ia tidak dapat dilihat dan diukur supaya kita akan terus menerus memajukan diri. Like people said “The biggest room is room of improvement”. Tetapi malangnya bagi mereka yang hanyut, dek kerana dosa tidak menjalankan tanggungjawab itu tidak dapat dilihat, maka sesetengah mengambil endah tidak endah akan tanggungjawab menjadi pemimpin.

Majlis Perwakilan Pelajar adalah satu platform yang terbaik untuk mengasah bakat kepimpinan namun beban amanah yang dipertanggungjawabkan itu jauh lebih besar. Kepimpinan MPP disesebuah institusi seringkali menjadi perhatian. Sejak awal tahun 1970-an dahulu era kebangkitan mahasiswa di pelopori oleh golongan-golongan ini. Suara-suara mahasiswa yang kencang mengoyah tampuk pimpinan Negara menjadikan pilhanraya kampus itu dicorak dengan strategi-strategi 2 blok yang iaitu Aspirasi dan Pro-Mahasiswa disesetengah IPTA. Walaupun ada yang mengatakan pilihanraya ini adalah kotor dan dihiasi dengan pelbagai helah serta tipu daya untuk mengalahkan musuh tetapi bagi saya disinilah pemikiran yang sihat untuk bersaing antara satu sama lain selari dengan salah satu attributes to be well-rounded students iaitu technical competence.
Dalam satu kenyataan Prof Ungku Aziz
"Cabaran memberi perangsang dan jika kita menjelaskan sesuatu cabaran kita pun berasa senang dan tenang di dalam jiwa dan hati kita. Perlu saya ingatkan pula cabaran tanpa kuasa untuk menyelesaikannya boleh menimbulkan tekanan yang paling hebat. Sebagai penutup pesanan saya : Biarlah mahasiswa mencabar asalkan sambil itu mereka belajar".

Prof Ungku A.Aziz sempat menukilkan bait kata-kata perangsang kepada pemimpin mahasiswa:
"Belajar sambil mencabar,
Pengetahuan tidak terjuntai seperti pisang,
Bangsamu tidak termaju tanpa pemimpin,
Berpengalaman mencabar DAN terpelajar".
( Prof. Ungku A. Aziz)


Itu adalah cerita di sekitar UM. Bagaimanakah pula di UTP? Mahasiswa adalah pencorak Negara suatu masa nanti kerana yang akan menjadi perdana menteri dan kabinetnya adalah kita. Jika tiada kesedaran berpolitik di peringkat university lagi adalah susah untuk mahasiswa bergerak di peringkat nasional apabila tamat belajar. Justeru, marilah kita mewarnakan pilihanraya UTP pada kali ini dengan persaingan yang sihat…!


No comments: