Thursday, August 14, 2008

ISU SAMAN: SIAPAKAH YANG SALAH?

Di kala Convofair semakin menghampiri tirai pembukaan pada 22 Ogos ini, Security Guard (SG) semakin menjadi-jadi dalam kemurahan hati untuk memberi saman kepada pelajar di UTP. Kelibat SG yang berpakaian serba biru sering kali tidak disenangi oleh semua pihak samada staff atau pun pelajar sendiri.

Saman merupakan sistem yang diadakan untuk menghukum dan member pengajaran kepada orang yang melakukan kesalahan dan orang sekitarnya. Ada sesetengah pelajar yang menggelarkan SG ini dengan gelaran tertentu menunjukkan tanda protes mereka kepada golongan SG ini. Namun bagi saya kedua-dua pihak (termasuklah empunya diri) ada kesalahannya.

Pelajar :
1) Tidak menghormati SG sebagai seorang yang tidak ubah seperti ibu bapa yang menjaga kita 24 jam memastikan keselamatan di UTP.
2) Tidak mengamalkan budi pekerti yang baik kerana tidak menghormati SG sebagai seorang yang lebih tua daripada kita. Pelajar perlu membudayakan etika memberi salam kepada SG.
3) Menggelarkan SG dengan perkataan yang tidak elok dan sebaliknya tidak pergi untuk berjumpa SG sekiranya ada perkara yang tidak puas hati.



SG :
1) Ketidak adilan yang berlaku pada sesetengah SG dimana mendikotomi kan antara pelajar International dan Local hanya kerana tidak pandai berbahasa Inggeris.
2) Ketidak adilan yang berlaku pada sesetengah SG dimana mendikotomi kan antara pelajar lelaki dan perempuan. Kebanyakan saman di beri kepada pelajar lelaki dengan alasan
“Jika ada sepuluh buah kereta memandu dengan laju, tidak semua yang akan ditahan. Hanya segelintir yang tercicir sahaja akan ditahan. Jadi kenalah rasional sikit.” Kenapa lelaki yang pelu menjadi golongan tercicir?
3) Personaliti SG sendiri yang memburukkan nama SG. SG melarang pelajar dari merokok. Tetapi SG juga yang merokok. SG menyaman kenderaan yang tidak parking pada tempat yang betul tetapi SG pun membuat benda yang sama.
4) Saman kerana benda yang remeh temeh rather than menegur. Contohnya ada pelajar di saman pada kali pertama ditegur berambut panjang dengan nilai saman RM 30.
Banyak lagi alasan yang boleh digunakan untuk mencari kesalahan orang lain. Mahasiswa perlu rational dalam mengambil sebarang tindakan. Jika salah maka mengaku lah kesalahan, jika anda di pihak yang benar jangan malu untuk menegakkan kebenaran. Serulah ke arah kebenaran!

Note:
1) Parking V4 ditutup sementara Convofair dan diganti dengan parking di padang V4.
2) Pelajar yang dikenakan saman boleh membuat surat rayuan di JPSP tetapi jika saman anda ialah saman ke-4 anda. Maka rayuan kemungkinan besar akan ditolak.
3) Saman tertunggak pelajar di UTP mencecah angka RM 200k.
4) Rekod pelajar di UTP yang memegang saman adalah sebanyak RM 2k.
5) Duit saman akan disalurkan kepada mereka yang mengalami kematian ahli keluarga, kemalangan dan sebagainya.

No comments: