Sunday, October 19, 2008

AHMAD FAROUQI BIN HASSAN: CALON POPULAR UNTUK PRESIDEN



Assalamualaikum wbt. Lama menyepi dalam arena blog dan akhirnya terpanggil untuk membuat satu artikel yang dirasakan sangat penting dalam kita mengorak langkah lebih jauh selepas ini dalam Pilihanraya Kampus Universiti Teknologi PETRONAS. Selaku bekas Setiausaha Agung MPPUTP 2007/08, saya mempunyai beberapa pendapat peribadi yang perlu dikongsikan untuk menjadi panduan bagi sesiapa yang berminat.
Pada tanggal 13 Oktober 2008, telah diadakan Malam Perkenalan dan Manifesto bagi calon Kerusi Umum. Rata-rata di kalangan calon memberikan manifestasi tentang isu-isu yang berlegar di dalam persekitaran hubungan sesama pelajar (integration), penglibatan pelajar dalam aktiviti extra curricular (involvement) dan lain-lain lagi. Namun bagi calon yang mempunyai kod no #2 ini mempunyai agenda yang lain dari calon-calon pada malam itu. Teriakan Student Power dengan penuh bersemangat disertai dengan tepukan gemuruh seluruh Chancellor Hall pada malam itu memberikan gambaran betapa menariknya manifesto yang dibentangkan.
Di sini saya sempat menyalin beberapa penglibatan yang telah disertai oleh calon bernombor #2 ini, antaranya ialah:

Head of Economy Department – Kembara Sufi (Foundation 1st Semester)
Member of Business Department – Young Entrepreneurship Club
Facilitator of BAKTI SISWA - Sekretariat Rakan Muda UTP
Facilitator of Minggu Aluan Siswa July 2008 intake
Assisstant Head of Human Resource Management - Convofair 2008.
Head Ceremony and Protocol Department- Event Management Seminar, MedTech
Head Publication and Promotion for Young Entrepreneurship - Convofair 2007
Assistant Head for Event Department- Young Entrepreneurship Club



Namun apa yang saya tertarik sebenarnya ialah manifestonya yang berkenaaan dengan Kuasa Mahasiswa or Student Power. Selaku bekas Majlis Tertinggi MPPUTP, saya melihat kuasa mahasiswa semakin lama semakin terhakis tidak kira di dalam UTP mahupun di peringkat kebangsaan IPTA/IPTS. Kuasa mahasiswa seakan-akan dinafikan dan idea atau buah fikiran mahasiswa diambil enteng oleh sesetengah pihak yang merasakan mahasiswa tidak mempunyai kredibilitinya sendiri.

Di dalam manifestonya, saudara Farouqi telah mengulas lanjut tentang perlunya pendapat di kalangan pelajar itu sendiri sebelum pihak luar mahupun pihak pengurusan sendiri mahu melaksanakan suatu sistem atau undang-undang baru kepada pelajar. Beliau mengambil contoh isu Way Forward: Consequence Management yang dibentangkan oleh wakil PETRONAS di UTP. Dalam post saya yang lepas telah menceritakan tentang perancangan pihak PETRONAS kepada pelajar UTP yang ditaja oleh PETRONAS. Beliau mahukan isu ini dibincangkan dahulu dengan pelajar sebelum diimplementasikan kepada pelajar di UTP agar satu clear view dapat diraih dan sekaligus mengangkat martabat mahasiswa sebagai golongan pemikir Negara kelak.

Satu lagi yang saya tertarik dengan beliau ialah keberanian beliau untuk menyuarakan pendapat tentang ke mana hilangnya wang-wang saman yang pelajar yang dianggarkan berjumlah beratus-ratus ribu semenjak system saman itu diperkenalkan. Beliau menyarankan supaya suatu kajian secara terperinci perlu dilakukan agar wang tersebut dapat digunakan sebaik mungkin untuk pembinaan sahsiah pelajar UTP.

Selain itu, beliau juga menyarankan agar ditubuhkan satu Pusat Pelajar atau Students’ Centre di UTP untuk mengumpulkan pelajar-pelajar di UTP. Penekanan terhadap manifesto ini adalah disebabkan oleh masalah integrasi dikalangan pelajar UTP dan juga kurangnya pendedahan terhadap isu-isu semasa dikalangan mahasiswa di UTP.

Pada malam Forum Kempen MPPUTP yang diadakan pada 15 Oktober lalu bagi Calon Konstituensi Umum, beliau dapat menjawab dengan baik soalan tentang isu AUKU yang menjadi dilema kepada pelajar pelajar IPT sekian lama. Bagi UTP yang hanya mempunyai Akta IPTS, UTP tidak pernah dibayangi oleh isu AUKU. Namun, pengetahuan yang baik terhadap isu-isu seperti ini adalah wajib bagi MPP yang akan datang kerana perjuangan mahasiswa adalah bersifat dinamik dan bukan hanya setempat sahaja. Saya percaya jika beliau memenangi Kerusi Umum, suara mahasiswa UTP yang berpengkalan hanya disekitar TRONOH ini akan didengari oleh semua lapisan masyarakat.

“EMPOWER STUDENT TOWARDS REVOLUTION”

MUHAMMAD HANIFF BIN HUMAM
SETIAUSAHA I
MPPUTP 2007/08


*saya akan mengUPDATE dari semasa ke semasa pendapat peribadi saya tentang calon-calon MPPUTP





5 comments:

dOtZ aL-BanGi said...

speak louder than words..i also attended the manifesto session.. n i felt that he has that criteria. good luck..

bicarapena said...

yeah2.. i know him... he's very good, has talent and look hv leadership.. I pray for his success

TurTleFx said...

salam...kami penah berkerja bersama utk event management seminar 07 dan sy rasa dia sgt berkarisma sbg pres MPP 08/09..u have my vote Farouqi!

irsyad said...

hidup farouqi !

Nuriman Talib said...

All the best Farouqi. aku memang target die jadi Mr Pres gak. tapi aku tak kan undi die sebabg tengah intern hahaha