Friday, October 24, 2008

SYUHADA CALON NO #10


Calon kedua yang saya rasa boleh memenangi untuk kerusi Majlis Tertinggi majlis Perwakilan Pejar UTP ialah Noor Syuhada Binti Halim. Umum mesti berasa pelik kenapa saya memilih insan yang bernama Shuhada ini sebagai calon berpotensi untuk menang. Bagi kalian yang mengenali beliau bagi kali pertama, mungkin sahaja tidak tahu akan potensi sebenar beliau.

Pertama sekali, saya akan membincangkan dari sudut latar belakang beliau yang saya tahu dan serba sedikit manifestonya yang di bentang pada sesi manifesto yang lalu. Insan ini adalah anak jati Selangor dan mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang kepimpinan. Beliau merupakan Setiausaha EXCO Kebajikan MPPUTP 2006/07 di bawah didikan Afnan dan Syamimi yang memegang kerusi EXCO pada waktu itu. Beliau merupakan antara golongan-golongan pemikir yang melawan dengan pihak pengurusan tentang beberapa kekurang facilities pada beberapa tahun lalu. Antaranya ialah tempat meletak kenderaan berbumbung dan juga kekurangan fasiliti sukan di UTP. Beliau bersama-sama Afnan dan Syamimi serta rakan EXCO lain berani membawa isu ini kepada pihak pengurusan dan hasilnya ialah keselesaan parking berbumbung hampir keseluruhan di UTP dan dalam proses pembinaan ialah padang futsal di Village 5. Maklumat ini saya dapat dari saudara Afnan dan juga kerana saya ialah salah seorang Rakan EXCO pada ketika itu. Kelantangan beliau bersuara memang melahirkan rasa kagum kepada diri terhadap insan ini. Beliau memang layak diberi penghargaan di atas kejayaan besar beliau ini.
Tidak cukup sebagai Rakan EXCO Unit Kebajikan, beliau meneruskan kerjaya dalam bidang kepimpinan dengan menyertai beberapa event-event besar UTP contohnya Majlis Eksekutif Convofair 2008, Penghuluwati Village 5, mendapat anugerah Best Student Award dalam MAKK untuk Village 5 dan pelbagai lagi. Beliau juga merupakan insan yang dilahirkan dengan bakat seni dan menganggotai Choir untuk Konvokesyen UTP 2006.



Menyentuh sedikit mengenai Manifestasi beliau pada tanggal 13 October yang lalu, beliau menekankan elemen penglibatan pelajar UTP di dalam aktiviti-aktiviti pelajar. Bagi beliau, pelajar yang cemerlang adalah pelajar yang mempunyai kehebatan akademik yang seiring dengan penglibtan di dalam aktiviti. Untuk mencapai well-rounded graduan di kalangan pelajar UTP, beliau akan mencuba sehabis baik untuk merangka strategi dan pelan-pelan tindakan untuk kebaikan pelajar. Selain itu, beliau juga menekankan tentang perlunya pusat pelajar untuk berkumpul (students’ centre). Hasil kajian yang mendalam terhadapa isu ini, beliau mengambil contoh universiti-universiti terkemuka seperti Universiti Islam Antarabangsa, Universiti Putra Malaysia dan Multimedia Universiti. Di universiti-universiti ini, terdapat kedai yang diterajui pelajar, bilik mesyuarat, bank dan lain-lain lagi. Para pelajar tidak kira bangsa, agama, tempat asal dan peringkat umur berkumpul berkongsi informasi yang pelbagai. Melihat kepada perkembangan yang baik di universiti tersebut, Shuhada mengambil langkah untuk memperkenalkan pusat pelajar ini sekiranya beliau menang di Konstituensi Umum.

Justeru pendapat peribadi penulis adalah Syuhada mempunyai alasan yang kukuh kenapa beliau perlu berada di kerusi Majlis Tertinggi Majlis Perwakilan Pelajar UTP 2008/09 bagi meneruskan momentum yang di bawa oleh beliau sebelum ini. Semoga Berjaya! VOTE no #10! http://www.syuhada10.blogspot.com

Ready for Change




No comments: