Thursday, June 18, 2009

Isu SPM Dihadkan Kepada 10 Subjek: Kerajaan Sekular yang Mengsekularisasikan Pendidikan

Kenyataan Muhyiddin Yassin: Kenapa perlu dihadkan SPM kepada 10 subjek menjelang SPM 2010 (kepada aliran sains agama dibenarkan 11 subjek hingga 2010 sahaja, pada SPM 2011 ke atas hanya 10 subjek kepada semua)

1. Untuk meningkatkan sistem pemarkahan dalam peperiksaan sebagai refleksi pencapaian akademik pelajar-pelajar.

2. Untuk menyelaraskan para pelajar sekaligus memudahkan pemberian biasiswa.

3. Untuk meringankan beban guru kerana apabila pelajar dihadkan matapelajaran dalam SPM, guru-guru tidak dibebankan dengan mengajar matapelajaran lain.

4. Ibubapa tidak perlu bersusah payah untuk menghantar anak mereka ke banyak kelas tuisyen.

5. Supaya pelajar ada masa yang lebih untuk extracurricular activities dan mengasah potensi dan kreativiti selari dengan National Education Blueprint.

Muqadimmah

"Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahannam kebanyakkan Jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati (tetapi) tidak mengerti dengannya, dan bagi mereka ada mata (tetapi) tidak melihat dengannya, dan bgai mereka ada telinga (tetapi) tidak mendengar dengannya. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang-orang yang lengah." (Al-‘Alaq: 179)

"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)

Ayat Al-Quran dan Hadith di atas merupakan muqadimmah kepada post ini yang menunjukkan bahawa menuntut ilmu adalah wajib dan dituntut dalam Islam. Umum perlu tahu bahawa Islam adalah agama yang menghargai ilmu sehingga ke tahap wajib diletakkan umatnya untuk mencari ilmu.

Islam sangat menggalakkan umatnya menuntut dan mencari ilmu sebanyak mungkin.

“Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri Cina”-Al-Hadith

Sejarah telah menunjukkan bahawa kegemilangan Islam yang didokongi oleh ilmuwan-ilmuwan seperti Ibn Sina, Ibn Nafis, Al-Khawarizmi, Al-Farabi dan banyak lagi.

Ilmuwan-ilmuwan ini bukan hanya mahir dalam satu bidang sahaja tetapi pelbagai bidang setiap seorang daripada mereka. Sebagai contoh ialah Ibnu Sina. Beliau bukan sahaja mahir dalam bidang perubatan, malahan beliau adalah mahir dalam bidang kosmologi, kimia, geografi, kejuruteraan, sajak dan pelbagai lagi.



Pendapat
1. Jika kita mengimpikan masyarakat yang berdaya saing, mampu berfikir dan memacu negara ke arah yang lebih jauh, KITA PERLU MEMIKIRKAN BAGAIMANA UNTUK MENDIDIK MASYARAKAT UNTUK MENCINTAI ILMU bukan menghalang mereka dari mencintai ilmu. Rata-rata mereka yang mengambil lebih subjek adalah mereka yang cemerlang dan mampu dan yakin untuk menghadapi peperiksaan SPM yang diambil. Justeru tiada masalah yang perlu timbul jika hendak mengambil lebihan subjek.

2. Guru bertindak sebagai guider kepada pelajar bukan batu penghalang untuk melihat anak-anak didikan mereka berjaya. Sepanjang pengetahuan saya, tiada guru yang mengajar 2 subjek yang jauh berbeza, jika adapun mungkin subjek yang hanya sedikit berbeza. Sebagai mengambil contoh kemungkinan ada guru yang mengajar Matematik Moden dan Matematik Tambahan. Namun ianya dilihat sebagai minor kerana sehingga sekarang tiada aduan yang diwar-warkan mengenai hal ini kepada umum. Ini mungkin hanya spekulasi yang ditimbulkan untuk menyokong kenyataan Muhyiddin Yassin.

3. Ibubapa tidak perlu bersusah payah untuk menghantar anak-anak ke banyak pusat tuisyen? Alasan yang sangat tidak munasabah. Agaknya mana mudarat yang lebih besar apabila anak-anak sibuk mencari ilmu dari sibuk melepak tidak tentu hala dengan kawan mereka. Mungkin isu disini adalah dari segi kewangan. Namun, jika keluarga itu mampu apa salahnya. Selain dari itu, tuisyen bukan merupakan satu-satunya punca kecemerlangan pelajar. Madihah dapat 20A pun tidak pergi ke tuisyen.

4. Pemberian Biasiswa adalah kepada pelajar cemerlang. Tidak timbul sebarang permasalahan jika pelajar itu mengambil lebih subjek.

5. Jika mahu membiarkan pelajar mempunyai lebihan masa untuk aktiviti-aktiviti extracurricular adalah baik. Ini adalah penting untuk melahirkan masyarakat yang bagus dari sudut kepimpinan, komunikasi dan pemikirannya. Namun, tidak perlu sehingga mengehadkan SPM kepada 10 subjek. Lebih baik diberi penekanan dari sudut pengurusan masa dan diri dari mereka dimanjakan dengan ruang-ruang yang tidak sepatutnya diberikan. Penekanan ini yang akan menjadikan mereka berdaya saing.

Kes I: Pelajar Kurang Aktif dan dengan mengehadkan 10 subjek SPM diharapkan supaya dia aktif.
Ini tidak mungkin berlaku selagi tiada kewajipan dalam pelaksanaan. Kerana pelajar seperti ini


6. “Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.” –Falsafah Pendidikan Negara
Saya melihat kontra pedapat Muhyiddin Yassin ini dengan falsafah negara yang Malaysia pegang. Sepatutnya memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh adalah dengan meningkatkan potensi pelajar bukan membantutkan potensi pelajar. Bagaimana hendak melahirkan masyarakat yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan dengan mengehadkan kebijaksanaan pelajar.

7. Jika perkara ini diluluskan, mindset pelajar yang belajar untuk mendapatkan pekerjaan semata-mata akan meranapkan masa depan negara dalam jangka masa panjang. Malaysia akan menjadi negara yang bukan melahirkan insane tetapi adalah mesin.

8. Jika Najib nak mencipta nama dengan OneMalaysia, ianya adalah idea yang menarik tetapi pelaksanaannya masih diragukan. Muhyiddin pula dengan idea yang pada awal-awalnya ditolak kerana terlalu mengarut apatah lagi pelaksanaannya nanti.

9. Tidak perlu untuk menutup kejayaan yang cemerlang pelajar-pelajar Maahad Muhammadi Kelantan seperti Nik Nur Madihah dan Siti Fatimah Mukhtar dengan menjadikan had maksimum subjek SPM kepada 10 mata pelajaran.

Kesimpulan

1. Harap tiada lagi idea yang lebih ‘hebat’ dari idea ini dalam Kerajaan Najib agar Barisan Nasional tidak undur lebih awal dari jangkaan.
2. Manusia adalah manusia, bukan robot. Tidak dapat dirancang dengan logik semata-mata, perlu berlandaskan Al-Quran, As-Sunnah dan sumber- sumber lain yang Islam diiktiraf.
3. Islam sangat menggalakkan umatnya untuk menuntut ilmu. Janganlah mengsekularkan pendidikan setelah pelbagai benda lain disekularkan.

“Jika manusia itu merasa hebat(besar) sebenarnya besar lagi seekor gajah.Jika manusia merasa kuat makan,sebenarnya besar lagi perut lembu.Jika manusia merasa bangga dengan keberaniannya sebenarnya berani lagi binatang buas (seperti singa atau harimau).Jika manusia merasa bangga dengan tahan lasaknya ,sebenarnya tahan lasak lagi unta.Jika manusia merasa bangga dengan kecantikkanya ,sebenarnya cantik lagi buruk merak……Tetapi hebatnya manusia adalah kerana ilmunya”Imam Ghazali



Tuesday, June 9, 2009

Retorik Perjuangan MAHASISWA: Salah Siapa?

Artikel ini adalah berdasarkan penghayatan penulis terhadap senario yang acapkali dihadapi oleh mahasiswa.

Kita sering dengan perkataan seperti kebangkitan, revolusi, rebranding dan pelbagai lagi perkataan-perkataan yang mengambarkan tentang suatu perubahan yang perlu dilakukan ke arah pembaikan.

Bilamana perkataan ini dikaitkan dengan perjuangan mahasiswa di kampus ianya menjadi seakan perkataan yang retorik. Tidak kira di peringkat tertinggi kepimpinan mahasiswa hingga ke peringkat bawahan.

Mengapa?

Persoalan yang perlu dijawab oleh anda sendiri. Kita sering membangkitkan di dalam mesyuarat, usrah, perbualan-perbualan mahupun presentation bahawa adalah menjadi suatu yang sangat penting untuk kita mengetahui isu-isu semasa. Isu semasa dikatakan perkara asas untuk kita tahu supaya kita tidak tenggelam dengan arus perdana yang membawa dakyah.

Namun sebanyak mana yang bertanya itu tahu tentang isu semasa yang berlaku di sekitar kampus. Untuk kita mengetahui isu semasa yang berlaku di luar universiti adalah satu perkara yang sangat baik namun terdapat segelintir mahasiswa yang terus melupakan perjuangan dakwah mereka di kampus.

Seolah-olah mereka meletakkan diri mereka jauh lebih penting untuk berperang di lingkungan perang yang luar dari kuasa mereka dan akhirnya menjadikan perjuangan di kampus adalah bersifat estetika. Kemudian di sekitar mereka menjadi lebih teruk. Jangan lupa bahawa jika masyarakat di sekeliling teruk akhlaknya, maka ia akan menjadi penyumbang yang lebih besar apabila sudah bergraduasi nanti dan menjadi penerus kepada perosak di dalam komuniti.

Badan-badan kepimpinan Mahasiswa yang menjadi wadah untuk menegakkan yang Haq di kampus berusaha memperjuangkan perubahan di kalangan mahasiswa tanpa mendapat overall support dari rakan sekeliling.

Inilah yang menjadikan perjuangan mahasiswa sekadar tinggal semangat dan hilang punca. Kesedaran tidak dapat disamaratakan dengan generasi sezaman.

Check and balance dan details investigation diperlukan supaya sumbu yang dipasang tepat arahnya.

Sekadar menunggu Gurun Sahara menjadi padang rumput tidak akan bisa terjadi tanpa sunnah alam yang memerlukan usaha ke arahnya melainkan dengan kuasaNya.



Revolusikan Melayu (I)

Melayu adalah kaum yang terawal menjejakkan kaki ke bumi Tanah Melayu. Menjadi penduduk asal Malaysia di samping menerima kedatangan pendatang-pendatang asing bangsa Cina dan India suatu ketika dahulu menjadikan mereka terasa gah. Mendapat keistimewaan dan hak yang terjaga dalam perlembagaan Malaysia menjadikan mereka semakin layu dan gagal bersaing di pentas dunia. Tidak dinafikan ada di antara Melayu yang mampu membawa nama Malaysia ke serata dunia dengan pencapaian yang membanggakan, namun jika dinisbahkan jumlah yang berjaya mengharumkan negara dan mereka yang berjaya menduduki kandang-kandang besi sungguh besar jurangnya.
Dari satu bangsa yang gagah di Zaman Kesultanan Melayu Melaka menjadi satu bangsa yang kehilangan jati diri di era ini.

Di manakah silapnya? Persoalan ini mungkin mempunyai pelbagai jawapan mengikut tafsiran masing-masing.

Jawapannya mungkin salah melayu sendiri.

1. Rancangan Televisyen
Dalam era teknologi kini, setiap rumah sudah pasti mempunyai televisyen sendiri di rumah. Televisyen merupakan suatu alat hiburan yang boleh jadi member manfaat dan dalam masa yang sama boleh memberi mudharat yang besar kepada pengguna. Di sini ingin saya mengutarakan beberapa rancangan televisyen yang merosakkan orang Melayu sendiri antaranya ialah rancangan seram Keliwon dan Tom Tom Bak di Astro.

-Rancangan-rancangan seram seperti Keliwon dari TV3 menceritakan tentang realiti yang dilakukan oleh kebanyakkan masyarakat Melayu yang masih berpegang pada kepercayaan khurafat dan mensyirikkan Allah. Rancangan ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa orang melayu itu lemah dan masih berada dalam keadaan jahiliah yang sekaligus memberi persepsi negative kepada orang melayu sendiri. Penerangan yang tidak jelas dalam aspeks agama Islam mengenai perbuatan khurafat yang dilakukan dalam rancangan tersebut pasti sahaja boleh menyesatkan mereka yang menonton dan menjadikan aqidah yang mereka pegang terpesong.

Rancangan Tom Tom Bak di Astro merupakan suatu rancangan kanak-kanak yang popular pada hari ini. Rancangan yang berunsur ceria ini pasti mendapat tempat dikalangan masyarakat khususnya Melayu. Kebanyakkan peserta dan penonton yang hadir di studio rakaman terdiri daripada mereka yang berbangsa Melayu. Rancangan ini terdiri daripada

3 segmen iaitu
• Anmum Essential Jom Borak - adik-adik berkongsi pendapat
• Ada Bakat Ke? - Saksilah persembahan hebat
• Anmum Essential EJA! - Mari mengeja bersama-sama!

Walaupun mempunyai slot yang mengajar dan mengajak kanak-kanak mengeja, ia tidak mampu menutup mudharat yang dibawa daripada slot-slot yang lain di mana kanak-kanak disuruh menari menunjukkan bakat mereka dengan berpakaian yang kurang sopan dan slot bertukar pendapat yang matlamatnya bukan menguji IQ kanak-kanak tetapi menjadi bahan gelak kepada penonton. Pendedahan awal kanak-kanak terutamanya Melayu kepada perkara sedemikian sudah pasti membantutkan usaha melahirkan generasi yang berdaya saing untuk mewarisi kepimpinan negara nanti.

Mereka adalah kanak-kanak yang tidak arif tentang dunia dan sudah menjadi tanggungjawab untuk kita sebagai orang dewasa menjadi guider mereka yang baik.

Selain menyediakan Rancangan Televisyen yang bermatlamatkan untuk mendapat rating yang tinggi dikalangan penonton, pemilik-pemilik syarikat saluran televisyen dan Kementerian Penerangan perlu memainkan peranan dengan melihat kesan jangka masa panjang sesuatu rancangan sebelum di keudarakan.
Rancangan ilmiah seperti kanak-kanak Kilat, Bicara Siswa, Mari Mengaji perlu pertingkatkan untuk menjadikan Malaysia mampu melahirkan masyarakat yang berdaya saing khususnya Melayu.