Wednesday, October 13, 2010

LAGI-LAGI UTUSAN: Kenapa perlu persoalkan orang mahu menderma?



Semalam(13 Oktober 2010) UTUSAN sekali lagi membuat perkara yang tidak sepatutnya malahan menimbulkan pelbagai persoalan terhadap kredibiliti akhbar tersebut.

Berita di muka hadapan akhbar UTUSAN semalam yang bertajuk ‘Rakyat Malaysia pemurah tak bertempat’ pastinya mengundang ketidak puas hatian ramai pihak.

Menurut berita ‘hebat’ akhbar tersebut menyatakan perasaan bangga dengan kejayaan ‘Penyamaran’ empat wartawan Utusan Malaysia sebagai pengemis untuk menunjukkan sikap rakyat Malaysia yang sangat pemurah dan mudah bersimpati.

Antara helah yang digunakan ialah berlagak tempang dengan menggunakan balutan di kaki, berpura-pura bisu dan kurang siuman, menyamar anak yatim piatu dan sebagainya.

Antara ayat yang dibangga-banggakan oleh wartawan UTUSAN ialah

‘’hanya bermodalkan tin kosong dan balutan di kaki…”

“Dalam tempoh 2 minit, wartawan dengan mudah diberi RM 1 oleh warga kota yang lalu lalang…”

“Sepanjang penyamaran itu, hasil tertinggi diperoleh ialah RM 100 iaitu hanya dengan berdiri di luar pintu masjid sebelum dan selepas solat Jumaat”

Jelas dan ketara UTUSAN sudah tidak ada berita lain yang perlu dilaporkan melainkan membuat kerja yang tidak berfaedah, menyamar dan membuang masa.

Perlukah dipersoalkan mereka yang berkeinginan untuk menderma? Salahkah mereka ini?

Siapakah yang perlu disalahkan mereka yang menderma atau mereka yang meminta?

Perlukah kita hendak bertanya kepada setiap peminta sedekah ‘kau nie betul sakit ke?’ atau ‘kau jangan main-main, aku nak bagi kau duit nie, baik mengaku?’

Bagi saya sangat tidak berbaloi untuk UTUSAN melaporkan berita sebegitu di muka hadapan dan mempersoalkan masyarakat Malaysia pemurah dan tidak bertempat. Malahan ia suatu tamparan dan hinaan kepada masyarakat yang seolah-olah tidak matang dalam membuat keputusan dalam kehidupan seharian.

Biarlah masyarakat hendak menderma dan juzuknya ialah kerajaan atau pihak sepatutnya seperti UTUSAN perlu mendedahkan bagaimana hendak menangani mereka yang berpura-pura meminta sedekah tersebut. Saya balas balik dengan perkataan yang digunakan pada Rencana berkenaan UTP baru-baru ini

“Mengapa UTUSAN pendek akal untuk mengeluarkan berita seperti itu?”

Malahan tidak keterlaluan saya mengatakan bahawa baru-baru ini UTUSAN mengeluarkan berita pelajar UTP menipu, tetap di masa yang sama mereka menipu masyarakat awam dengan penyamaran mereka!

Tolonglah jaga isi kandungan. Ini adalah teguran ikhlas untuk anda mengambil pengajaran bahawa kami BENCI UTUSAN! Kami memang boikot UTUSAN tetapi janganlah malukan rakyat Malaysia dengan berita-berita tersebut. Jangan nanti ada akhbar luar Negara yang membuat artikel memalukan UTUSAN.

4 comments:

ir_nauf said...

"Like"! Terbaek ang anip~ BELIA BENCI UTUSAN

Anonymous said...

UTUSAN ni sbnarnya x da modal sgt dah nak tulis..tu yang dia tulis benda yang BAGI DIA BETOLLL..wal hal..TERAMAT LA TERUK...org nk menderma pon jadi isu?????mmg sgt2 x bijak...apa kelayakan sorg editor UTUSAN ek???mcm mudah ja nk jd wartawan/ editor utusan...x yah mngaji tinggi2...asal tau menipu, bley la keja dgn UTUSAN...

Anonymous said...

JOM...PAKAT SEBAR KAT PENDUDUK MALAYSIA...BOIKOT UTUSAN...JANGAN MUDAH TERTIPU DGN UTUSAN MELOYA...

Anonymous said...

Assalamualaikum, tak setuju nak boikot utusan semata mata kerana politik, apa yang dikhabar kan tu benar, kita dah tahu orang yang meminta sedekah tu menipu, kenapa masih memberi?